Omyl druhý: Povoláním syn.

V devadesátých letech zažila Česká republika velký boom v zakládání firem. Původní záměr nebyl založit firmu jako rodinný podnik, ale… 
V současnosti zakladatelé firem přišli do věku, kdy zvažují, komu vedení společnosti předat. Nejlogičtější krok se jeví, ji předat svému potomkovi: synovi či dceři. 

Bude „junior“ stačit na samostatné řízení podniku?

V Americe byly již dříve popsány příběhy rodinných firem, kdy jedna generace podnik v potu krve vybudovala, druhá generace jakžtakž udržovala a třetí generace jej celý úspěšně přivedla na buben. V současnosti se životní křivka businessu na tolik zrychlila, že firma nemusí přežít ani onu druhou generaci…

Vzpomínám, jak jsem jednou coby obchodní ředitel dostal zadání projektu restrukturalizovat obchodní tým.  Nastavit obchodní strategii s cílem navýšit tržby společnosti. Na začátku takového projektu vždy upozorním majitele, že někteří členové obchodního týmu na to nemusejí mít a bude nutné je nahradit. Jeden z jeho členů byl synem majitele a zároveň desetiprocentním spolumajitelem firmy…
Úspěšně jsem restrukturalizoval tým obchodníků, nastavil ukazatele výkonnosti každého z nich a dosadil vedoucího celého týmu. Tržby společnosti začaly každým měsícem růst a byly historicky nejvyšší. 
Po úspěšně dokončeném a předaném projektu nastoupil „na scénu“ syn majitele. Přesvědčil otce, že zvládne vedení obchodního týmu, i když předtím výběrové řízení na tuto pozici nevyhrál. Otec naléhání podlehl („vždyť je to sakra budoucí šéf celé firmy!“). Úspěšného vedoucího obchodního týmu, kterého jsem dosadil, vyhodili a vlády se ujal povoláním syn. Po třech měsících tržby klesly na historické minimum. Chodbami podniku se rozléhá řev otce-zakladatele na „juniora“, že to pos…  

Jak vlastně fungují děti majitelů ve firmě?
Potomci většinou po intermezzu nedokončené vysoké školy („potřebujeme tě sakra tady ve firmě!“) nastoupí přímo do rodinné firmy bez jakékoliv předchozí praxe. Nemají obvykle žádnou zkušenost z jiné společnosti a to nemluvě o nějaké řídící funkci.
Jejich „vzdělání“ a „zkušenosti“ má prý zaručit to, že poznají firmu zevnitř. A že se hezky po baťovsku vypracovávají z nižších pozic směrem nahoru. Mají velká práva a malé odpovědnosti. A když něco pokazí, nikdo ze spolupracovníků si nedovolí nic říci. Do všeho mluví bez ohledu, jaké to bude mít důsledky. 

Jsou tedy k něčemu? Mají nějaký potenciál?
A jak by vlastně měla proběhnout generační obměna ve vedení společnosti?

Pokračování příště….

Specializuji se na restrukturalizaci firem, řízení změn, růst hodnoty firmy, budování brandu, budování obchodních týmů.

haluzikInterim manažer – nájemný manažer CSO, CEO
Ing. Martin Haluzík, +420 734 481 205, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zůstaňte v kontaktu

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Vaše soukromí je pro nás důležité. Jestliže se chcete dozvědět více o našich zásadách při ochraně osobních údajů, přečtěte si zde.

Naši partneři

logo brno3 jihomoravsky-kraj logo-komora HKCR3  brnobusiness magnus ndb logo