Omyl čtvrtý: Firmu prodat?! Mou firmu budou dědit pravnuci.

Prostředí ve firmě je podobné jako v ponorce, uzavřený mikrosvět, ze kterého není vidět ven. Ponorka se musí vynořit nebo minimálně vytáhnout periskop, aby kapitán viděl co se vlastně děje venku.
Aby hodnota firmy dále rostla, měl by majitel udělat dvě věci. Vystoupit z ponorky a začít se na firmu dívat z venku z pohledu akcionáře. Nastavit ve firmě proces změn. Obojí je velmi těžké, je to o změně přemýšlení a přístupu k firmě nejenom majitele, ale všech zaměstnanců ve firmě.                                                                                                                                                            

Majitelé hodnotu své firmy nadhodnocují, nebo podhodnocují. Jak stanovit tržní cenu? Recept je jednoduchý, prostě ji nabídnout k prodeji.

Jakou asi cenu bude mít společnost s miliardovým obratem, se sedmimilionovým ziskem, majitel o všem rozhoduje (podepisuje dovolenku každého zaměstnance), neexistuje žádné delegování a firma působí na trhu, který má klesající ukazatele. Stačí zaúčtovat kurzový rozdíl, nakoupit dražší materiál a firma jde do ztráty. Navíc celé vedení společnosti je direktivně směřované na majitele. Majitele „přejede auto“ a firma může skončit.

Firmy obecně podceňují, že do jejich tržního segmentu vstoupí významný hráč, nadnárodní společnost. Takový vstup na trh vypadá ze začátku velice nenápadně. Například firma na začátku koupí bezvýznamný prodejní řetězec, do kterého nainvestuje velké peníze, až získá 40% významných prodejních míst a 60% z celkového prodeje. Na závěr to okoření svými privátními značkami. A celé to uzavře koupením velkoobchodu a tím hermeticky uzavře 60% trhu. Tím dostane některé dodavatele do existenčních problémů. Dodavatel, který nemá zajímavý brand a neumí ho úspěšně promovat, má smůlu. Tato část trhu je pro něho zcela uzavřena. Případ se odehrál v České republice 2007 až 2012. Něco obdobného se může v trochu jiné podobě odehrát jakémkoliv jiném odvětví.
Nabízí se otázka, kde na to taková firma vezme peníze. Nadnárodní společnost každý rok vyprodukuje obrovské peníze a pro akcionáře je nejzajímavější, aby mu rosta hodnota akcie, než aktuální dividenda. Nejvíce roste hodnota akcie, když se společnost rozrůstá, roste jí tržní pozice a potom stačí zabezpečení ročního zisku a vůbec se neřeší návratnost investice. U některých investic sice se propočítává čtyř letá návratnost, ale čtyři roky jsou daleko a pak už to nikdo neřeší, ať to vyjde jakkoliv J
Samozřejmě riziko nehrozí firmě, která například vyrábí mikroskopy a má unikátní patentovanou celosvětově uznávanou technologii (takových firem moc neznám).

Majitel by se měl na svou firmu více dívat z pohledu akcionáře, nepodílet se v takové míře na operativním denním řízení společnosti. Měl by být více vizionář, dívat se dopředu, co s firmou bude za pět let. Věnovat se projektům, které firmu posunou dopředu.

Pokračování příště…

haluzikSpecializuji se na restrukturalizaci firem, řízení změn, růst hodnoty firmy, budování brandu, budování obchodních týmů.

Interim manažer – nájemný manažer CSO, CEO

Ing. Martin Haluzík, +420 734 481 205, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Zůstaňte v kontaktu

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Vaše soukromí je pro nás důležité. Jestliže se chcete dozvědět více o našich zásadách při ochraně osobních údajů, přečtěte si zde.

Naši partneři

logo brno3 jihomoravsky-kraj logo-komora HKCR3  brnobusiness magnus ndb logo