Omyl pátý: Firma je moje dítě!
Základní otázkou je: Co je vlastně smyslem podnikání?
Na začátku každého projektu se majitele ptám, v čem vidí smysl podnikání. Dostávám zajímavé odpovědi. Nejčastější je: „Firma je moje dítě“.
Smyslem podnikání je především zisk. Je to stejné jako dítě potřebuje k životu kyslík, firma potřebuje k životu tvořit zisk, potřebuje peníze na investice, na rozvojové projekty, na nové obchodní aktivity.
Měl jsem zajímavý rozhovor s podnikatelem. Povídal mi svůj příběh. Podnikal už 10 let, v práci byl od rána do večera, za své zaměstnance řešil každý sebemenší zádrhel, a když byl termín dokončení zakázky, musel se vždy do toho vložit. Ale se zaťatýma zubama říkal, že se nevzdá, že ho z firmy ponesou nohama napřed. Opatrně jsem se ho zeptal, jak platí dodavatelům. Následoval půlhodinový monolog, jak to má pevně v rukou, nikomu nezůstane nic dlužen a vždy to nějak nakonec udělal. Jak rozhovor plynul, napadla mě jedna věc. Nakreslit tabulku, do které jsem napsal jednotlivé roky jeho podnikání a nechal ho doplnit, co z toho každý rok měl, co mu každý rok podnikání přinesl. Nastalo rozpačité ticho…
Co je tedy smyslem takového podnikání??!
Zodpovědnost za platební morálku, bonitu společnosti, tvorbu zisku má majitel – jednatel firmy. Tato zodpovědnost je nepřenositelná. Za tuto zodpovědnost má majitel odměnu v podobě zisku, samozřejmě pokud ho společnost tvoří. Delegovat zodpovědnost za hospodářský výsledek v podstatě lze na výkonného ředitele. Ale na konci sledovaného období zisk není. Můžeme si schladit žáhu a ředitele vyhodit, ale zisk stejně není.
Zisk není jediný ukazatel výkonnosti společnosti. Upnout se čistě na maximalizaci zisku může být riskantní v případě zásahu do receptur, do kvality výrobků, kvality služeb, omezení marketinkových nákladů. Může dojít k poškození značky, které je nevratné. Zákazník může začít produkt vnímat jako low-cost.
Pro majitele by měl být nejzajímavější dlouhodobý růst hodnoty firmy. Firmě roste pozice na trhu, umí získat nové tržní příležitosti, realizuje akvizice, tvorba zisku je samozřejmostí.
HODNOTOVÉ ŘÍZENÍ FIRMY - value based management
„přepněte z řízení zisku na řízení hodnoty“
Pokračování příště…. Po prázdninách
Specializuji se na restrukturalizaci firem, řízení změn, růst hodnoty firmy, budování brandu, budování obchodních týmů.
Interim manažer – nájemný manažer CSO, CEO
Ing. Martin Haluzík, +420 734 481 205, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.