Respilon se už od roku 2013 specializuje na vývoj, výrobu a prodej produktů z nanovláken, přičemž působí v ČR i na zahraničních trzích. Využívá technologie vytvořené českými vědci a spolupracuje s laboratořemi i univerzitami z celého světa. Jeho produkty mají za úkol především chránit lidské zdraví – ať už fyzické, nebo psychické. Tým Respilonu nezapomíná ani na společenskou odpovědnost – v rámci pomocných a edukačních aktivit podporuje znevýhodněné osoby v řadě zemí.
www.respilon.cz
www.respibeauty.cz

Na otázky dnes bude odpovídat Jana Zimová ze společnosti RESPILON Group s.r.o.

Zimovi

Jak vznikla myšlenka podnikat právě v nanotechnologiích?
Přišel s ní můj manžel Roman, kterého uchvátily takřka nekonečné aplikační možnosti tohoto kouzelného materiálu. Já jsem dříve podnikala v jiné oblasti, ale jeho vize a vášeň pro nanovlákna se ukázala jako nakažlivá, a nakonec jsem do rodinného byznysu vstoupila v roli výkonné ředitelky. Nanovlákna představují díky svým vlastnostem atraktivní oblast plnou dosud neprobádaných možností, které můžeme v Respilonu poznávat a umožnit s jejich pomocí žít lidem kvalitnější a zdravější život. To nám připadá smysluplné, průmyslová produkce nanovlákna je navíc ryze českým vynálezem, který rádi propagujeme ve světě. Zatímco většina tuzemských podnikatelů nakupuje zboží v zahraničí a vozí jej domů, náš příběh je opačný – v roce 2013 jsme začali prodávat první nanovlákennou ústenku světa ReSpimask v jihovýchodní Asii, kde lidé trpí kvůli silně znečištěnému ovzduší. Teprve o dva roky později, kdy už jsme za sebou měli první zkušenosti, jsme se s obchodními aktivitami vrátili také do Česka.

Jaké produkty vyrábíte?
Nanovlákenná nitka je protkána celou existencí Respilonu a i v budoucnu hodláme vyvíjet, vyrábět a prodávat výhradně nanovlákenné produkty. Začali jsme s ochranou dýchacích cest formou ústenek a respirátorů, které uživatelům přinesly dosud nevídané benefity: vysokou účinnost při výjimečné prodyšnosti. Od masek jsme se přes problematiku čistého vzduchu – ztělesněnou ve filtrech do oken a klimatizací – v letošním roce dostali až do oblasti kosmetického průmyslu. Naši vědci totiž vyvinuli novou technologii enkapsulujícího nanovlákna zvanou Nuenex®, která právě prochází patentovým řízením. Využívá mimořádné vstřebatelnosti nanovláken k řízenému doručování aktivních látek do těla ve správném čase a stoprocentním množství.

Prvním produktem postaveným na Nuenexu je suché sérum ve tvaru kosmetické masky, které jsme pojmenovali respibeauty®. Nechci zacházet do technických detailů, zmíním alespoň to, že účinnými látkami jsou kolagen, pullulan neboli štít proti škodlivinám a výtažek ze stévie s přírodním účinkem botoxu. Klinické studie potvrdily, že už po 7 dnech užívání dokáže respibeauty přírodní cestou zredukovat vrásky až o 20 %. Pracujeme ovšem i na dalších zajímavých věcech. V roce 2021 jsme například získali grant na pěstování srsti a brzo budeme schopni díky nanovláknům vypěstovat pravý kožich v jakýchkoliv rozměrech, aniž by zemřelo jediné zvíře. Asi tušíte, že s touto novinkou zamíříme do módního průmyslu.

O které výrobky je na našem trhu v současnosti největší zájem?
Respilon působí mezinárodně a situace se na jednotlivých trzích výrazně liší. V Česku se pro nás začátek roku 2022 ještě nesl ve znamení „dojezdu“ kovidu a zvýšeného zájmu o ochranu dýchacích cest, pak přišel v této oblasti útlum. Naopak se zvedl zájem o nanovlákenné sítě do oken, protože pylová sezóna začala o dva měsíce dříve než obvykle. Kromě alergiků patří k jejich nejčastějším kupujícím astmatici a osoby žijící v centrech znečištěných měst. Tuto okenní membránu RWM vyvíjíme už dlouho a s její čtvrtou generací jsme se v roce 2017 v mezinárodní soutěži Smogathon, která oceňuje inovativní nápady bojující proti znečištění, umístili mezi šesti nejlepšími projekty světa. Neusnuli jsme však na vavřínech a dnes už prodáváme šestou generaci: ještě prodyšnější, transparentnější a odolnější vůči mechanickému poškození.

Jste jednou z firem, které zažily v době kovidu velkou vlnu zájmu o své produkty, jak je tomu nyní?
Konec roku 2022 se pro Respilon nese ve znamení respibeauty®, kterou si čeští zákazníci jako první na světě mohou až do 23. prosince exkluzivně pořídit na našich stáncích v brněnské Olympii a v pražském Westfieldu Chodov, stejně jako na e-shopu shop.respilon.cz nebo webu www.respibeauty.cz. Novinku prodáváme v balení po 10 kusech jako ucelený program vyhlazování vrásek. První reakce jsou velmi pozitivní a mám radost, že se o respibeauty® lidé začali okamžitě zajímat.

Jak poznamenala situace kolem kovidu vaši firmu?
Zaznamenali jsme obrovský nárůst poptávky po nanovlákenných respirátorech z celého světa a přiznávám, že naše kapacity byly zcela zahlcené. Museli jsme na situaci obratem reagovat a nabírat nové zaměstnance, abychom vše zvládli. Zatímco před kovidem sedělo v našich kancelářích v Brně na Jaselské 10 lidí, dnes je jich přes 40, a to nepočítám tým z  pražské výroby. Před pandemií jsme si produkční kapacity totiž kupovali ve světě a zavření hranic nám znemožnilo značnou část dovozu. Proto jsme roku 2020 udělali strategické rozhodnutí vybudovat vlastní výrobní linky přímo v ČR. To znamenalo nejen příliv dalších kolegů, ale i nutnost zkoordinovat práci bílých a modrých límečků, s čímž jsme dosud neměli zkušenosti. Přesto se Respilonu podařilo výrobu rozběhnout a chtěla bych v této souvislosti poděkovat našemu týmu za obdivuhodné nasazení. Budovali jsme za chodu, a tak některé procesy ještě zpětně dotváříme, abychom společnost stabilizovali.

Máte nějakou nabídku či sdělení pro ostatní členy komory?
Do RHK jsme vstoupili proto, že jsou nám sympatické principy synergie a spolupráce. Brněnská komora má pověst jedné z nejaktivnějších v celé ČR a věděli jsme, že se ocitneme v prostředí plném silných partnerů a inspirativních lidí. Je pravda, že v Respilonu – kvůli situaci zmíněné v předchozí odpovědi – stále naplno nevyužíváme všechny benefity tohoto společenství a ani jsme partnerům z RHK nestihli v plné síle představit možnosti spolupráce s námi. To chceme napravit a také se více zapojit do akcí a networkingu komory. A co bychom ostatním členům rádi nabídli právě teď? Připravili jsme si pro ně 20% slevu na všechny naše produkty, platnou až do 31. 12. 2023. Stačí na shop.respilon.cz zadat promo kód „komora20“.

Co považujete za váš největší úspěch?
V osobní rovině popravdě asi to, že jsme se s manželem po těch letech společného podnikání nerozvedli. :-) Skloubit náročnou manažerskou práci v téže společnosti s rodinou a volným časem je velmi obtížné. A z profesního pohledu vnímám jako největší úspěch fakt, že po deseti letech od svého založení Respilon stále žije, roste a prosperuje. Začínali jsme jako „garážovka“, přesto jsme se v silně konkurenčním prostředí dokázali nejen udržet na trhu, ale také proniknout do povědomí lidí v ČR i zahraničí. Prošli jsme si vzestupy i pády, které jsme díky enormnímu nasazení zvládli, byť někdy za dost vysokou cenu pro naše osobní životy. Úplně nejvíc mě asi těší to, že do své práce stále dáváme vášeň pro nanovlákno a máme i zdravou drzost. Jako například nyní, kdy vstupujeme coby nováček do kosmetického průmyslu. A hned s produktem, který nemá na trhu obdoby.

Co vám udělalo v poslední době největší radost?
I tentokrát bych odpověď rozdělila do dvou rovin. V soukromém životě jsem sama sobě po dlouhé době dovolila zvolnit, což souvisí s rozhodnutím, které jsme s manželem nedávno udělali: předat naše exekutivní role v Respilonu jiným a ustoupit do majitelských pozic. V rámci operativy jsme si nechali jen věci, které nás skutečně baví. V profesní oblasti mě těší nové možnosti komunikace s klienty, které nám přináší právě aktuální prodej respibeauty® v nákupních centrech. Tento pro nás nový způsob prodeje nám umožňuje skvěle pracovat se zpětnou vazbou. A zatímco ochranné pomůcky dýchacích cest vyvolávají v lidech i kvůli pandemii spíše negativní pocity, v kosmetice se dostáváme k tématům radosti a krásy. Je to hravé, bezprostřední a opravdu mi to dělá radost.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů v dalším podnikání.
RHK Brno, 30. 11. 2022

Zůstaňte v kontaktu

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Vaše soukromí je pro nás důležité. Jestliže se chcete dozvědět více o našich zásadách při ochraně osobních údajů, přečtěte si zde.

Generální partner:

DRFG Investiční skupina logo2018              czech fund

Naši partneři

logo brno3 logotyp jihomoravsky  generali logo  logo-komora   verygoodies    ndb logo
logo DevelopmentAid main large size